Monolog Dari Aku....

Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati........ Biarkan apa yg tercatat disini menjadi kenangan saat pemergianku...

Selamat Ulangtahun Ibuku....

25 Januari..... Ulangtahun bonda tersayang.... Zubaidah Hamid.. Tiada kata2 indah mampu aku gambarkan kerana tiada yg paling indah selain wajahnya..kasih sayangnya... kecekalannya...kesabarannya...  dan kemuliaan hatinya.... Melalui blog usang aku nih... Sedikit coretan.. Sedikit nukilan... Aku bermonolog lagi....Khas untukmu Ibu...

Ibuku...
Pernah ku tak endah...
Pernah ku anggap remeh...
Segala kata-katamu...
Segala nasihat dan teguranmu...

Ibuku...
Pernah ku merisaukanmu..
Pernah ku buatmu menangis..
Lantaran perangai nakalku..
Kedegilanku dan sikap tak peduliku...
Akan segala pesananmu...

Ibuku....
Ku tahu dirimu puas menangis..
Ku tahu dirimu bukan pengemis...
Yang menuntut budimu dibalas...
Demi susumu yg sebati dgn darahku yg mengalir bebas...

Ibuku...
Pemergian arwah Abah di atas ribaanmu...
Sangat menduga semangat kentalku...
Kutahu dirimu juga sangat lemah untuk menerima dugaan itu..
Aku juga tak mempercayai pemergiannya saat itu..
Hinggalah dirimu sendiri yg menenangkanku...

Ibuku...
Demi Allah...Aku tak mampu melihat dirimu menangis..
Demi Allah Aku tak cukup kuat melihat airmatamu menitis..
Namun aku perlu kuat untuk beri semangat pada dirimu..
Aku perlu lindung perasaan sedihku tanpa ada siapa yg tahu....
Semua ini demi sebuah senyuman dari bibirmu...

Ibuku..
Tiada kata atau janji manis dapat ku ucap..
Tiada nyanyian merdu dapat kunyanyi utk menzahirkan apa yg tersingkap...
Biarlah ku gembirakan hatimu biarpun ada ketikanya kesedihanku juga masih terperangkap...
Demi senyumanmu itu...aku cuba menzahirkan kasih sayangku sebelum nyawaku direntap...

Selamat Ulangtahun Kelahiran Mak.....
Abang tetap sayang mak...seumur hidup abang....






0 komen....:

Post a Comment

Powered By Blogger

Blog Archive

Teman blog