Monolog Dari Aku....

Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati........ Biarkan apa yg tercatat disini menjadi kenangan saat pemergianku...

Simptom-Simptom H1N1 di SKKS!!!





Minggu ni...aku ertugas.. ceh..pepagi lagi ada budak demam! Huh...tensen tros aku.. ye la dah brape kali dok pesan..kalo demam,x yah datang skolah..aku paham niat murni nak menuntut ilmu...tapi,keadaan sekarang memang x mengizinkan kalo seseorang tu demam untuk hadirkan diri ke mana2 lokasi secara terbuka.... Last2 aku dengan kerjasama unit Hal Ehwal Murid,wat bancian brapa orang yg demam... ni smua aku wat sebab....
  • SMK Kg.Selamat dah ditutup seminggu... sesapa pon x leh kuar dr kawasan tu termasuk yg stay kat kuarters....Tp yg geramnye,ada sorang budak terlepas dari pandangan pengawal keselamatan skolah tu n datang ke skolah...BUDAK TU MATA MERAH BADAN PANAS!!!
  • Ada 2 orang bradik murid aku,adik diaorg dah ditahan di Hospital Kulim coz alami simptom2 H1N1... tapi,diaorang ni datang jugak ke sekolah!
  • Ada 1 famili tu...dari ayahnye,maknye...adik2nye pon demam...n dia datang gak ke sekolah n dia pon demam!
  • Ada murid yg demam berpanjangan dari minggu lepas tapi masih datang ke sekolah pagi ni...
  • Ramai gak murid yg alami panas2 badan...batuk n selsema....
Disebabkan 5 faktor tu aku amik kira untuk bawa daorang wat check up kat Klinik Kesihatan Tasek Gelugor... Ada dalam 72 orang...x termasuk ada murid yg memang x datang sekolah,tp dibawa oleh parent diaorang coz demam n selsema.... Keadaan di klinik tadi dikejutkan oleh kehadiran akhbar Sinar n NTV7....adeh! sape la col nih... diaorg cakap parent col...

Persoalannya....
  • Ermmm...salahkah aku wat tindakan ni (bw check up kat klinik) demi keselamatan murid2? Aku cekgu bertugas da! Apa2 hal,orang tetap tuding jari kat aku gak!!
  • Tidakkah diaorang tau aku bukan suka suki je datang sini dok menari melompat2 suka hati x ngajar? Kami x makan dari pagi semata2 nak jaga budak2 nih! Ada orang kesah? Pnah ke slama ni aku ke skolah x ngajo?
  • Nape ada parent masih degil n suruh anak diaorang dtg gak ke sekolah kalo anak diaorang demam? Nape!!!! Nak senangkan diri korang je ke? Ingat la sket.....

12 komen....:

Jard The Great August 3, 2009 at 3:22 PM  

huhuhu.. kesian awak..

Roselinda Jamaluddin August 3, 2009 at 4:04 PM  

sian cikgu ni.... berbakti utk anak-anak murid nyer.... cayalah cikgu... ;)

aisyah. August 3, 2009 at 4:16 PM  

hahaha..

kesian cikgu kite ni..

xpe2....

demi anak bangsa..!!

wahh

Marzalina August 3, 2009 at 5:14 PM  

ish2x..risau lah saya dengan penularan wabak nih...saya pon dah rasa tak sedap bandan ni..nak kena gi check up la camni.

aaapit August 3, 2009 at 5:57 PM  

steady aaa cikgu..

siti murni August 3, 2009 at 6:10 PM  

sabor la cikgu nort, sy sokong bebenor tindakan drastik cikgu membawe murid2 ke klinik utk check-up...betul ape cikgu buat tu :-)

I-I August 3, 2009 at 7:54 PM  

jaga2 nort..nnti hanng yang janket lak;p
mintak jaoh ya.:)

Felicia F. Ramzi August 3, 2009 at 9:47 PM  

betul lah tindakan tu.. virus ni bukan boleh buat main2..dah terkena baru terngadah nak buat apa dah.. better be sorry now than later, tol tak

z.a.r.a August 3, 2009 at 10:47 PM  

haa....skrg makin merebak kn...sgt2 bhye~

dh de 7 org yg mati sbb h1n1...isk2 :(

jge diri elok2 ye cikgu hehe :)

Encik NoRT August 3, 2009 at 10:55 PM  

yup....masalahnye...ade ke patot "orang tu" leh bgtau..."ehhh...jangan la p ramai2..nanti PPD marah...." "ishhh... cekgu p ramai2 sapa nak jaga klas.." patot ke? patot ke time emergency dia pk mcm tu? kot ye pon nak jaga reputasi...kot ye pon gila nama...agak2 la.... terlalu jaga P&P konon..sampaikan penyakit yg sah2 bjangkit lg bahaya camnih...leh lak dia pk camtuh!! kalo la dia tu ngaja paling best,x pe la gak!! huh!! bengang wei!! hangin aku!! kalo takut sgt nak jawab dgn PPD,meh aku yg jawab! heran pe aku! ingat aku ni sengaja je nak cari pasal..susah payah bawak budak2 ni p!! aku pon ada klas la! aku pon ada tgjawab kat budak2 klas aku...aku pon reti gak lapaq nak makan! aku pon takut bjangkit kalo aku dok terdedah dgn budak2 tuh! kalo x jadi ape,x pe la.. dah jadi ape2 kang... baru la nak jadi bangau oh bangau!!! sape "orang tu"...aku je yg tau!! x baik wo buruk nama dia yg sememangnya gila nama....huahuahua...

swEet zirCon August 4, 2009 at 8:52 AM  

cikgu2 adalah pengganti penjaga bila murid ada di sekolah. kalau anak cikgu2 sakit mesti la cikgu2 gabra n bwk anak masing2 g clinic. samela cam kes ni...tgk anak org yg bwh jagaan kite sakit kene la bwk g check up. lagi2 kes berat cam ni xle lengah2 kene bertindak pantas.

lebih baik mencegah dr mengubati...

Anonymous August 4, 2009 at 10:46 PM  

congrats!

Post a Comment

Powered By Blogger

Blog Archive

Teman blog