Monolog Dari Aku....

Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati........ Biarkan apa yg tercatat disini menjadi kenangan saat pemergianku...

Salam Ramadan

Maaf agak lama nyepi..Alhamdulillah..smua dah sihat... Salam ramadan buat kawan2 bloggers....
Ramadan dtg lagi...kali ke 2 Ramadan aku tanpa Abah... dia "pergi" lg 2 ari nak posa tahun lepas... Cukup trasa time tu...cukup terpukul time tu... saat2 aku nak raikan kemasukan aku ke rumah yg aku beli nih...

  • Rabu-petang tu...aku ke Kulim...nak amik geran moto..aku setel awal duit moto ni..pasal nak bagi geran kat Abah aku pasal mmg niat sgt nak bagi kat dia moto tu... Tapi,kedai x sempat siapkan..ari Sabtu baru leh mai amik balik....
  • Khamis....mlm tu baca Yassin sempena UPSR kat skolah....tetiba aku rs sebak sgt aku nak habiskan bacaan Yassin tu...x pnah pon seumur idup aku sebak camtu time baca Yasin...Last aku sebak bc Yassin,time Abah aku koma 2 minggu-jatuh bumbung time repair bumbung umah tok aku......Time tu aku masih di Maktab... Sebelum tu,petang...mak col,bgtau..diaorang jadi nak dtg umah aku..aku wat kenduri doa selamat ari Sabtu sempena stay umah baru....
  • Jumaat,balik skolah..p confirm lagi skali dgn ayah mertua..tanya pasal org masjid..jadi ke nak dtg baca Yassin esok (Sabtu).... Pastu..aku stil kemas rumah coz excited utk esok.... Jam 2:45 petang..lepas Jumaat... Adik aku col...."ABAH REBAH! X SEDAQ!!!!! Fuh! menggigil aku! tros aku tinggalkan umah yang bersepah dgn tong cat... pesan kat kawan aku utk tgok2 umah aku..aku nak balik kampung... P amik wife... pastu tros balik...dlm pjalanan..col umah mak..byak kali x berjawab..aku x senang ati... Jam 3:05! Ada adik aku jawab... "ABAH DAH X DAK"!!!!! Ya Allahhhh!!!! Menggigil aku drive....stop tepi...mcm x caya! Puas wife aku tenangkan aku.... Sampai umah..Abah dah terbaring kaku... Aku terduduk sebelah Abah.... Aku pegang dia...sejuk... Aku dengar dengup jantung dia..x de lg..Aku pegang lengan dia...mmg sepi... Pastu,mak aku kata... "dah la abg...mmg abah dah x dak....Tadi ambulan dah mai....Depa yang sahkan kata x dak.." Terdiam aku..... Gelap aku rasa... Arwah hembus nafas lepas solat Jumaat..lepas makan nasi..time nak duduk,dia macam tersembah bumi....hembus nafas atas riba mak aku...tu yg paling aku sedey bila dgar mak citer.. Dia selamat dikebumikan malam tu jugak.... Paling ramai org dtg solat jenazah kat kampug aku... Arwah mmg bagus dgn smua org... Aku kagum
  • Sabtu...Kenduri umah aku dibatalkan..jemaah masjid terkejut bila aku bgtau tlg wat Yassin utk arwah abah aku...bukan Yassin utk masuk umah baru....
Kini...dah 2 kali Ramadan...mungkin 2 kali Syawal,aku tanpa Arwah abah..Apapun, dia tetap HERO di hati aku...Tetap inspirasi kejayaan aku... Al-Fatihah buat arwah abah... Bacaan Yassin di malam Ramadan buatmu.....

ketika kejauhan
masihku hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku
erti kekuatan

terpancar kebanggaan
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan
hidupku ayah
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang
yang kau curahkan
tersemat dihati.....

14 komen....:

su August 24, 2009 at 3:18 AM  

Al Fatihah buat arwah ayah nort..

Stp insan yg ader di bumi Allah pasti menemui-Nya..semua itu ketentuan-Nya juga nort...sabar byk2 ye..

Al Fatihah jugak buat arwah ayah kak su..

A.I.Z.A.T August 24, 2009 at 4:27 AM  

sebak gak aku baca entri bro ni..
nak nak lak kebetulan ngan dengar lagu 'Anak Soleh'-Rabbani.ko mengingatkan aku, supaya hargai ahli kluarga ak yg masih ada smntara masih ade hayat ni.emm..

slamat berpuasa nort..doa banyak2 untuk arwah. emm..

Jard The Great August 24, 2009 at 4:54 AM  

sa;am ramadhan ye nort bersama famili.. ;p

swEet zirCon August 24, 2009 at 6:01 AM  

Semoga arwah bahagia kat sana...
Punya anak yg soleh lebih membahagiakan..;)

aaapit August 24, 2009 at 8:19 AM  

Alfatihah buat arwah ayahanda nort..

nur hifzan August 24, 2009 at 8:32 AM  

hmm.. al fatihah buat allahyarham abah nort

Roselinda Jamaluddin August 24, 2009 at 2:04 PM  

~ AL-Fatihah...
sedey kan bile org tua kita pergi buat selama2nye.. :(

slamat mjlnkan ibadah pose nort!!! ;)

akudinda August 24, 2009 at 7:04 PM  

al fatihah...
selamat bercuti cikgu...

Marzalina August 25, 2009 at 7:51 AM  

salam takziah..al fatihah buat arwah.

Azren Aida August 25, 2009 at 7:59 PM  

Inalillah wa inailahirajiun..takziah buat cikgu NoRT sekeluarga..semoga roh arwah dicucuri rahmat & brada dikalangan org2 yg beriman..ameen

Al-Fatihah

I-I August 26, 2009 at 12:16 AM  

sedih nort.:(
alfatihah..

Encik NoRT August 26, 2009 at 1:08 AM  

ermmm...thanx smua kengkawan... hargailah parent korang smentara masih ade...x kira la korang ade simpan dendam ke...terkecik ati ke...pedulikan la...sementara masih ada kesempatan nih...hargai lah diaorg.....walopun diaorg x pnah mintak pon kita balas jasa2 diaorg... takut nti bila dah x de...baru korang nak nyesal pon dah x de makna nye...

LiNda August 26, 2009 at 8:19 AM  

Salam ..,

Herm.. rasa sebak membaca n3 ini . Rasa cukup mendalam . Tapi yeala... berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul .

Apapun.. moga NoRT sekeluarga sabar and tabah.
Al~fatihah ....

siti murni August 26, 2009 at 11:52 AM  

Al-fatihah utk arwah..sy pun dah masuk thn ke 5..berpuasa & beraya tanpa abah..faham perasaannya mcm mana.

semoga cikgu nort terus tabah & kuatkan semangat menempuhi kehidupan tanpa arwah ye..moga arwah di tempatkan di kalangan org yg soleh..aminn

Post a Comment

Powered By Blogger

Blog Archive

Teman blog